Voorbeelden

Onderstaand voorbeelden van projecten waar Sandra Jansen – Neeleman een bijdrage aan heeft geleverd.


Nieuw bedrijfsonderdeel

  • Kennis, vaardigheden en gedragstrainingen om medewerkers in te werken. Voorbeeld: bij de opstartfase van E-commerce voor een bekende supermarkt een bijdrage geleverd aan het opleiden van nieuwe mensen in kennis, vaardigheden en gedrag.

Ontwikkelen interne opleiding

  • Vanwege een tekort aan (specialistisch) personeel op de arbeidsmarkt. Voorbeeld: voor een verzekeraar een 2-jarig traineeship ontwikkeld waarin afgestudeerden beta studenten werden omgeschoold tot actuaris en intern op 4 afdelingen on-the-job het vak leerden.
  • Vanwege behoefte om intern collega’s op te leiden. Voorbeeld: voor een bank een bijdrage geleverd aan een traineeship waarin Commercieel Assistenten intern opgeleid werden.

On-boarding

  • Werving- en selectieproces goed inrichten en laten aansluiten op een introductie- en inwerkprogramma (blended mogelijk en ook on-the-job). Voorbeeld: Voor een bekende supermarkt  een opzet voor de winkels ontworpen.
  • Werkproces introductieprogramma standaardiseren. Voorbeeld: voor het hoofdkantoor van een retailer én voor alle winkels een standaardproces ontwikkeld.
  • Inwerkprogramma over je bedrijf (incl. je missie en visie delen, je merk, je DNA, hoe je met de klant om wilt gaan) ontworpen voor diverse bekende retailers.
  • Inwerkprogramma per afdeling. Voorbeeld: ontwikkeld voor de orderverzamelaars in de Distributiecentra en voor alle winkel afdelingen van bekende retailorganisaties.

Verbinding zoeken met medewerkers

  • Medewerkers sessies. Weet je wat er leeft bij je mensen zodat je hierop kunt inspelen? Voorbeeld: Voor een retailer een draaiboek voor medewerkerssessies in de winkel ontwikkeld. Alle winkels gebruiken dit draaiboek meerdere keren per jaar. Dit om de bevlogenheid en betrokkenheid bij medewerkers te vergroten.
  • Stagedag. Voorbeeld: bij een retailer als projectmanager ‘Samen op de Winkelvloer’ ingericht. Collega’s van kantoor gaan jaarlijks een dag stage lopen in de winkel om zo verbonden te blijven met de collega’s in de winkel én de klant.

Persoonlijk leiderschap: regie in eigen hand

  • Inzetbaarheidsbudget voor persoonlijke ontwikkeling. Voorbeeld: Een retailer had inzetbaarheidsbudget per medewerkers beschikbaar voor persoonlijke ontwikkeling en om medewerkers te laten bewegen. Samen met een projectteam heb ik inhoud gegeven aan het thema en het bijbehorende aanbod. Hierbij heb ik een nieuw product ontwikkeld ‘inspiratieworkshops’. Bij een andere retailer heb ik ervaring opgedaan met het inrichten van aanbod na een overname om medewerkers regie in eigen hand te laten nemen.

INSPIRATIEWORKSHOPS

  • Workshops van 1 dagdeel bedoeld om medewerkers te laten inspireren door sprekers die hun sporen op allerlei vlakken hebben verdiend: topsport, bedrijfsleven, spiritualiteit, etc. Voor een bekende retailer 30 inspiratieworkshops georganiseerd en gefaciliteerd voor 1100 deelnemers met een gemiddelde evaluatie van een 8,6. Ook verantwoordelijk geweest voor sales en marketing activiteiten.

Evenementen / Seminars / Masterclasses / WORKSHOPS

  • Voor interne doelgroepen (denk aan talenten, themadagen, professionals vanuit dezelfde beroepsgroep, of juist voor alle medewerkers en/of leidinggevenden samen, in het kader van een kick-off of bij een integratie etc.). Of in samenwerking met kleine bedrijven uit dezelfde branche. Bijvoorbeeld gedurende het jaar, of juist als zomerworkshops. Bij verschillende retailers heb ik een bijdrage geleverd aan strategische projecten waar seminars en workshops onderdeel van uitmaakten. Ook heb ik een vijf-daagse Management Game voor Young Potentials mogen inrichten en begeleiden. Daanrnaast heb ik veel workshops en teamsessies gefaciliteerd o.a. op het vlak van loopbaanontwikkeling.

Leren op de werkvloer

  • Leren op de werkvloer als onderdeel van een inwerkprogramma. Voorbeeld: Bij een retailer als onderdeel opgenomen van de inwerkprogramma’s per afdeling – voor alle afdelingen in de winkel. Uniform en gestandaardiseerd voor alle winkels op basis van best practices van medewerkers en ervaringen van vakspecialisten.
  • Leren op de werkvloer met als doel de customer journey te verbeteren. Voorbeeld: Bij E-commerce van een retailer toegepast om van klanten fans te maken.

Online leeromgeving en blended leren

Inspire Your People heeft ruime ervaring in het ontwikkelen van films en e-learnings en het opzetten van online leeromgevingen. Voorbeeld: Bij verschillende retailers heb ik de Moodle leeromgeving met onze partner ingericht én e-learnings ontwikkeld in de rol van projectmanager. Qua e-learnings ontwikkelen heb ik ervaring met het alle facetten: van het projectplan schrijven, tot het bepalen van stakeholders en projectleden, het bepalen van leerdoelen met inhoudsdeskundigen, scripts schrijven, fotoshoots en filmdagen begeleiden, testen van de modules met het projectteam, het maken van toetsen ter afronding, de implementatie en het bijhouden van updates. Het opleiden van HR Support collega’s m.b.t. de online leeromgeving was ook onderdeel van mijn rol.


Talenten ontwikkelen

Voorbeelden: Verantwoordelijk geweest voor een Technisch Talenten programma, een Potential Programma, een Ondernemersopleiding en een Sales College. Een bijdrage geleverd aan een onderzoek naar talentontwikkeling en hierbij interviews afgenomen bij kleine, midden grote en grote organisaties. O.a. bij ICT bedrijven, (online) marketingbedrijven, zorgverzekeraars een ziekenhuis en een groot accountantskantoor. Zie www.nationaalonderzoektalentontwikkeling.nl.


Academy, opleidingsgids en loopbaanpaden

Voorbeeld: Voor retailers opleidingsgidsen ontwikkeld voor kantoor en de winkel. Loopbaanpaden ontwikkeld voor vers specialisten en bijbehorende vaardigheidstrainingen (CBL gecertificeerd). Mede verantwoordelijk geweest voor een Technische Talenten Academy en een Potential Programma van een bekende retailer.


Klantverwachtingen overtreffen / Kansen met klanten

Ook klanten wil je inspireren, dit valt ook onder ‘Your People’. Voorbeeld: Bij een bekende supermarkt verantwoordelijk geweest voor alle trainingen die gericht waren op het overtreffen van klantverwachtingen.


Verandertraject / Integratie na een overname

Voorbeeld: een bijdrage geleverd aan de integratie van twee supermarkten. Dit aanbod bestond o.a uit gesprekken voor leidinggevenden. Daarnaast draaiboeken ontwikkeld voor om alle doelgroepen (hoofdkantoor, winkels, distributiecentra) welkom te heten in de nieuwe organisatie. Voor de winkels was dit een volledig nazorgtraject.


Leerklimaat

Onderzoek gedaan naar het leerklimaat van een ziekenhuis.